https://blog.crelan.be/nl/hoe-elektrische-autos-onze-mobiliteit-gaan-veranderen/

Hoe elektrische auto’s onze mobiliteit gaan veranderen

De elektrische auto is méér dan wat nieuwe technologie onder een motorkap. Er schuilt een hele nieuwe visie op mobiliteit achter. Auto’s die als rijdende woonkamers over de snelweg suizen? Gemaakt in Silicon Valley? Online gekochte stekkerwagens die u kan retourneren? Het lijkt erop dat veel heilige huisjes zullen worden gesloopt.

Mobiliteit: de elektrische auto bepaalt steeds meer het ritme van de auto-industrie.

We denken natuurlijk allemaal aan het verminderen van de CO2-uitstoot als het over de elektrische auto gaat. Maar achter de schermen speelt zich een pak meer af. Schetst de auto-industrie zijn eigen toekomst, dan stelt ze die voor als een ingrijpende heruitvinding. Daarvan is al één en ander in beweging gezet. En de elektrische auto? Die is de dirigent die het ritme aangeeft.

Nieuwe mobiliteit: het grotere plaatje telt

Vandaag noemen autofabrikanten zichzelf niet langer autofabrikanten, maar mobiliteitsleveranciers. Het grotere plaatje telt. Ze richten zich ondertussen ook op deelauto’s, of zelfs abonnementen waarbij u voor een maandelijks bedrag een autotype kiest naargelang uw behoeftes van het moment (een break voor vakantie, een stadswagen voor een zakenmeeting).

De ontwikkelingsafdelingen zijn druk in de weer met zelfrijdende technologie. En een paar grote automerken hebben zich al ingekocht bij start-ups die vliegende auto’s maken. Het lijkt een utopie, maar in werkelijkheid is niks nog taboe.

Veel autofabrikanten
noemen zichzelf vandaag
mobiliteitsleveranciers

Of al die ambitieuze plannen ook écht hoogte gaan nemen, dat is natuurlijk nog een groot vraagteken. Maar aan de horizon tekenen zich patronen af. Zoals het feit dat auto’s hoe langer hoe meer rijdende computers worden: een verschuiving die de elektrische auto in een stroomversnelling heeft gebracht.

Mechaniek wordt dus software. En dat zien de techreuzen in Silicon Valley helemaal zitten. Het ene grote Amerikaanse techbedrijf na het andere slaat de handen in elkaar met een al even grote naam uit de auto-industrie. Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd alvorens één van die softwarebedrijven zijn eigen elektrische auto in de verkoop zet.

Opties achteraf activeren

Niet de motor, maar het interieur vormt het hart van de nieuwe auto. Omdat de plaatsrovende verbrandingsmotor weg is, focussen ontwerpers zich nu helemaal op het interieur.

Ze richten dat in als een heuse woonkamer, met draaistoelen, sfeerverlichting, klaptafeltjes en grote aanraakschermen. De pauze tijdens de laadbeurten gaat niet verloren. U kijkt gewoon naar uw favoriete televisieserie.

Sommige auto’s
kan u vandaag al updaten
zoals een smartphone

Natuurlijk hoort bij zo’n woonkamer ook internet. Geen overbodige luxe, want in een niet zo verre toekomst krijgen auto’s vanop een afstand regelmatig een update, net zoals uw smartphone. En een niet-bestelde optie activeert u, mits betaling, gewoon achteraf.

Digitale toonzaal

Hoe we onze auto ‘beleven’ zal veranderen. Maar hoe we ’m kopen ook. Na het boek, het avondmaal en de wasmachine zal de aankoop van uw geliefkoosde vierwieler steeds vaker online verlopen. U kiest, betaalt en laat hem leveren met een muisklik, zonder tussenkomst van een fysieke verkoper.

Ook als u een auto
online koopt,
heeft u het recht
die terug te sturen

Het interessante is dat u, net zoals bij andere online gekochte goederen, een auto na aankoop kosteloos mag terugsturen. Ook in dit geval krijgt u als consument bedenk- en probeertijd en mag u een retourrecht uitoefenen binnen een termijn van veertien dagen.

We geven wel nog mee dat die wetgeving alleen van toepassing is als u een stockwagen én bij een bedrijf koopt. Stelt u de auto zelf samen of is er sprake van handel tussen particulieren, dan vervalt dat retourrecht.

U kijkt die toekomst in spanning tegemoet? Bij Crelan doen we dat ook. Wilt u weten hoe wij u kunnen helpen? Contacteer uw Crelan-agent en ontdek onze extra voordelige rentevoet voor elektrische- of hybridewagens.

Disclaimer: De informatie uit deze publicatie vormt een algemene toelichting bij de financiële actualiteit en mag niet worden beschouwd als een concreet advies of aanbeveling met betrekking tot financiële producten.