https://blog.crelan.be/nl/de-5-meest-gestelde-vragen-over-elektrisch-rijden/

De 5 meest gestelde vragen over elektrisch rijden

Elektrisch rijden is bij het grote publiek nog grotendeels onbekend. Dat leidt soms tot koudwatervrees, maar die is nergens voor nodig. Aan de hand van de 5 meest gestelde vragen geven u graag wat meer duiding.

De elektrische wagen verovert stilaan onze wegen. Toch is elektrisch rijden voor heel wat mensen nog onbekend terrein. Het is een aanpassing en het vraagt ook om een mentale switch. Om u te helpen de knop om te draaien, beantwoorden we in dit artikel de 5 meest gestelde vragen over elektrisch rijden. Zo hoeft u straks – wanneer u een elektrische wagen overweegt – geen koudwatervrees meer te hebben.

1. Elektrisch rijden: raak ik wel op mijn bestemming?

‘Range anxiety’, u heeft er misschien weleens van gehoord: ‘afstandsangst’. Met de batterij van een elektrische auto raakt u minder ver dan met de brandstoftank van een conventionele auto. En als die batterij helemaal leeg is, kan u ze niet in één-twee-drie weer vullen, zoals u een benzine- of een dieselmodel voltankt.

Is de elektrische auto veroordeeld tot ritjes rond de kerktoren? Niet echt. De doorsnee-Belg rijdt veel minder ver dan vaak wordt gedacht. Volgens de Federale Overheidsdienst Mobiliteit rijden we gemiddeld niet meer dan een dikke 40 kilometer per dag. Voor de helft van onze dagelijkse verplaatsingen rijden we niet verder dan 5 kilometer, vaak zelfs minder. Dat rooien de meeste elektrische auto’s probleemloos.

Een huiselijk stopcontact is niet
ontworpen voor langdurig laden

Wel moet u er rekening mee houden dat batterijen in de winterkou tot de helft van hun capaciteit, en dus hun rijbereik, kunnen verliezen. Langere afstanden, zoals een weekendje Ardennen of een buitenlandse reis, vragen om planning vooraf. Gelukkig komen er langs de autosnelweg steeds meer snelladers bij. Die kunnen een elektrische auto in een dik halfuur weer 80% van het totale rijbereik bezorgen. Ondertussen neemt u gewoon een koffiepauze, goed voor de concentratie.

2. Elektrisch rijden en opladen, hoe gaat dat?

Strikt genomen is het niet noodzakelijk, maar een elektrische auto vraagt om een oplaadpunt thuis. Die zogeheten wallbox kost zo’n 1.000 euro en kan u aan uw garagewand of gevel hangen. Niet dat u niet kan laden aan een huiselijk stopcontact, maar dat werkt tergend traag. Bovendien zijn die ook niet ontworpen om langdurig hun volle vermogen af te geven.

De elektrische auto laadt maar zo snel als de zwakste schakel in de ketting. Die ketting bestaat uit uw zekeringkast, het oplaadpunt en de interne lader van uw auto. U doet er goed aan het vermogen van die verschillende ‘schakels’ af te toetsen. Vooraf zal een elektricien sowieso een kijkje komen nemen.

Heeft u een bedrijfswagen? Weet dan dat er slimme laadpunten bestaan. Die sturen de energiefactuur rechtstreeks naar uw werkgever door.

3. Rijdt een EV als een gewone auto?

Ja en neen. Een elektrische auto start muisstil en ook onderweg maakt hij amper lawaai en zijn er geen trillingen. In het begin is dat nogal ongewoon en … erg comfortabel. Omdat ze zo stil zijn, zenden elektrische auto’s aan lage snelheid een akoestisch signaal uit, zodat medeweggebruikers ze in alle veiligheid horen aankomen.

Vaak kan u een elektrische auto
op enkel het gaspedaal rijden

Voor het overige rijden ze als een gewone auto, op één belangrijk punt na. Als elektrische wagens vertragen, zetten ze de vrijgekomen energie om in stroom die de batterijen voedt. Als u uw voet van het gaspedaal haalt, wordt u daarom een sterk remgevoel gewaar.

Dat principe heet remenergierecuperatie. Vaak kan u dat zelfs zo straf instellen dat u de auto met alleen het gaspedaal kunt bedienen. Gewoon het gas lossen doet de auto genoeg afremmen, tot zelfs volledig stoppen. Dat is even wennen. Maar voor alle duidelijkheid: elke e-auto heeft nog altijd een rempedaal zoals iedere auto die heeft.

4. Kan ons elektriciteitsnetwerk het aan?

Stel: elke Belg rijdt met een elektrische auto, lopen we dan het risico op een black-out? Ja, momenteel wel. Op de piekmomenten kan onze landelijke elektriciteitsafname het niet trekken, maar op de dalmomenten is er meer voorraad dan u denkt.

Een snelle berekening leert dat we nu al genoeg hebben om op dat dalmoment een elektrisch wagenpark van ongeveer 2 miljoen stuks te ondersteunen (in de veronderstelling dat één op de vijf e- auto’s tegelijkertijd staat te laden). Dat is het tienvoudige van het aantal elektrische auto’s dat België momenteel kent.

Maar in de toekomst gaat ons elektriciteitsnetwerk veranderen. Het zal lokaler worden, meer hernieuwbare energie stockeren en we zullen bewuster moeten nadenken over wanneer en hoe lang we stroom afnemen. Dat zal leiden tot meer spreiding, waardoor elektrische auto’s makkelijker kunnen laden.

Elektrische auto’s zullen een plek
in uw huiselijk netwerk krijgen

Daarnaast evolueert het product ook zelf. E-auto’s zullen zich ontpoppen tot ‘intelligente’ laders die vanzelf aantakken op de gunstigste laadmomenten.

Ze kunnen zelfs fungeren als thuisbatterij. De stroom die ze op een voordelig moment hebben afgenomen, geven ze dan weer af op een piekmoment. Zoals aan uw fornuis bijvoorbeeld, omdat u ’s avonds een casserole klaarmaakt. En met intelligent bedoelen we dat die wisselwerking uw reistraject van de dag nadien niet in het gedrang brengt.

5. Is het niet veel duurder?

Een elektrische auto kost meer. Maar onder invloed van stijgende productie en verbeterde batterijtechnologie is er een prijsdaling ingezet. En als je eenmaal een bepaalde afstand hebt afgelegd, is rijden op stroom goedkoper dan op benzine of diesel.

Onoverkomelijk is die hogere aanschafprijs niet noodzakelijk. Door de afwezigheid van een verbrandingsmotor hebben elektrische auto’s minder bewegende onderdelen. Ze moeten daardoor minder op onderhoud en halen makkelijk hoge tellerstanden zonder mechanische problemen.

Naast een klassieke auto is lenen voor een elektrische auto alvast wél goedkoper. Wilt u weten hoe Crelan u kan helpen bij de aankoop? Lees er hier meer over of neem contact op met uw agent.

Disclaimer: De informatie uit deze publicatie vormt een algemene toelichting bij de financiële actualiteit en mag niet worden beschouwd als een concreet advies of aanbeveling met betrekking tot financiële producten.